Agenda item

HRM strategie: High performing HRM and low cost HRM organization!

27-06-2012

Noord-Brabant

Inhoud

Hoe komt een hoogwaardige effectieve en efficiënte HRM strategie en organisatie tot stand? En nog belangrijker hoe blijven intenties niet hangen in voornemens en powerpoints?

Sinds jaar en dag worstelt een deel van de HRM gemeenschap met de vraag hoe een plaats aan de directie tafel te werven, hoe echt gehoord worden, hoe een belangrijke strategische bijdrage te kunnen leveren aan het ondernemingsresultaat? Feitelijk begint hier de onduidelijkheid. Immers vragen aangaande het doel en functie van HRM komen aan de orde. Waarom kan de functionaliteit HRM niet worden behartigd door een financiële collega of door de directeur zelf? Waarom worstelen HRM-ers zo vaak met dit vraagstuk en vertonen zij ‘Calimero’ gedrag. Het klassieke vraagstuk aangaande de rol van de HRM-er komt altijd weer aan bod; behartiger van ondernemings-, medewerkers- of gedeelde belangen? Ja waar staan de HRM-ers voor? Puur uitvoeren van wat de directie wil of geven zij ook tegengas, hebben zij hun eigen visie en leggen zij hun portefeuille neer als er teveel tegenstellingen zijn? Of wordt bewaarheid: ‘wiens brood men eet, wiens woord men spreekt?’ Waarom moet HRM een agogische achtergrond hebben is het niet beter om aan bedrijfskundigen, economen en juristen een paar HR speeltjes te leren?

Nadat het vraagstuk van de rol en functie van HRM is opgelost en men aan de ‘directietafel’ zit, komt vaak de zorg boven drijven die zich als volgt laat omschrijven: ‘Oké, we zitten als HRM nu aan de directietafel maar hoe laten we zien dat we die plaats waardig zijn? Welk leiderschap vertonen wij? Hoe leveren we een zo’n hoogwaardig mogelijk, effectief en efficiënt HRM beleid. Hoe leveren we een significante bijdrage? Hoe wordt het ondernemingsbeleid gerealiseerd door interventies en leiderschap vanuit het HRM? Hoe pakt HRM dat dan aan? Hoe wordt het gemeten? Wat is succesvol? Wat zijn de ontwerp criteria van een HRM functie/afdeling? Wat heeft het gekost en wat heeft het opgeleverd en bijgedragen aan de ondernemingsdoelstellingen?’

Tijdens deze themabijeenkomst gaat het met name over de vraag:
"Hoe moet HRM worden georganiseerd als het haar strategische rol wil vervullen?" Stel we zitten dan aan de directietafel, welk leiderschap moeten we dan vertonen? Hoe leveren we een zo'n hoogwaardig mogelijk, effectief en efficiënt HRM beleid? Hoe wordt het ondernemingsbeleid gerealiseerd door leiderschap en interventies vanuit HRM? Hoe pakt HRM dat aan? Wat zijn de ontwerpcriteria van een HRM organisatie en wat kost het, welke uitgangspunten gelden daarbij? Ben jij geïnteresseerd hoe een globale HRM organisatie wordt vormgegeven (waarbij het concept business partner een gegeven is) binnen een global operating company, dan is dit je kans om in de keuken te kijken, vragen te stellen en/of te benchmarken!

Paul Fleuren en Renee Schlink nemen ons mee in de nieuwe opzet van HRM binnen Philips. Hoe binnen Philips wereldwijd de HRM organisatie wordt ingericht zodat de HR business partner zijn strategische rol kan vervullen. Wat betekent dit voor operationeel en specialistisch HRM? Wat betekent dat voor de HRM-ers? Welke organisatorische uitgangspunten en organisatorische design criteria zijn hierbij gehanteerd.
Cees van Uijen (General Manager Philips Innovation Services) geeft zijn lijnmanagers visie op deze nieuwe HR BP/HR organisatie.

Inleider
Rob Bombeeck, senior directeur HRM

Programmacoördinatoren
Rob Bombeeck en Karin Faase

Programma

14.30 uur  Ontvangst
15.00 uur Korte inleiding door Renee Schlink, senior director HRM PINS
15.15 uur  Presentatie Paul Fleuren, svp en HRM PGSHR blueprint Philips: 'HRM organisatie: aanleiding, ontwerpcriteria en werkwijze'
16.15 uur  Korte pauze 
16.30 uur  Presentatie Renee Schlink, senior director HRM PINS: 'Rol invulling business partner en de visie van de manager (de klant)'
17.00 uur  Presentatie Cees Uijen, svp general manager PINS: 'Lijn managers visie op de nieuwe HRM organisatie'
17.30 uur  Vragen aan sprekers
17.45 uur  Plenaire discussie/dialoog
18.15/18.30 uur Netwerkborrel in het Grand Café

Kosten

Deelname aan deze bijeenkomst is voor leden gratis. Niet-leden betalen € 50. Leden mogen één keer per jaar gratis een introducée meenemen.

Locatie

Philips, Auditorium, gebouw 34, High Tech Campus te Eindhoven

Meer informatie

Voor inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met de programmacoördinatoren van de bijeenkomst. Voor praktische zaken omtrent aanmeldingen/bevestigingen ed. kun je contact opnemen met de afdeling Activiteiten, tel. 030 600 90 70, email activiteiten@nvp-plaza.nl

Annuleringsregeling

Indien je onverhoopt verhinderd bent, kun je je tot één week voor de bijeenkomst kosteloos afmelden. Annuleren kan uitsluitend per post of email (activiteiten@nvp-plaza.nl). Indien je je opgeeft en niet tijdig afmeldt, of niet komt, worden de gemaakte kosten à € 25 in rekening gebracht. Je kunt je wel altijd laten vervangen door een ander lid. Dit kan alleen indien je in jouw afmeldingsmail de naam van jouw vervanger vermeldt en deze vervanger zich uiterlijk 24 uur voor de bijeenkomst via de website van de NVP aanmeldt

Aanmelden

Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via onderstaande button(s).

 

 

 

 

Bookmark and Share